קיבלת הצעת נישואין? מזל טוב! בעלך לעתיד הוא ממשפחה מרוקאית או עירקית ואין לך מושג מה זה חינה, ומה כרוך בתכנון האירוע?  הסירי דאגה מלבך, המדריך הזה הוא בדיוק בשבילך!

אז מה זה חינה?

טקס החינה הוא טקס מעבר מחיים כיחידים לחיי זוגיות, שנערך כמה ימים לפני מועד החתונה.

הטקס יכול להיות בעל מאפיינים שונים, בהתאם למנהגי העדה אליה משתייכים בני הזוג, אך לרב מדובר בחגיגה ססגונית ויפה.


מנהגי האירוע:
– טבילה:  לפני טקס החינה, כמו לפני החתונה, בני הזוג מבצעים טבילה.

– בגדים מסורתיים: במהלך הטקס בני הזוג לובשים בגדים מסורתיים, עם שפע של קישוטים וזהב. 

– מריחת חינה: כמו שאתם כבר מבינים משם הטקס, במהלך הטקס נהוג למרוח חומר אדום-כתום  מצמח "חנה",  על כפות הידיים. רב ציורי חינה יהיו בצורת מטבע המסמל שפע. גם האורחים יוכלו להנות מציורי החינה וזה נחשב אף לברכה גדולה.

תכנון האירוע:


בין אם אתם מתכננים לערוך את האירוע בקרב המשפחה הקרובה או מעוניינים באירוע גדול בגן אירועים במרכז, יש כמה דברים שאתם חייבים לקחת בחשבון:

  1. חגיגה בקרב המשפחה או חגיגה במתחם אירועים: זו החלטה בסיסית שאתם חייבים לקבל. אם אתם מעוניינים בחתונה גדולה בגן אירועים, אך לא מעוניינים להזמין את כל אורחי החתונה לחינה שלכם, חפשו לופטים או וילות להשכרה, שיכולים להכיל את כל המשפחה. בכל אזור בארץ תוכלו למצוא כמה אפשרויות אירוח מסוג זה. 
  2. מוזיקה: חינה היא אירוע שמח, עם המון ריקודים, אך זה גם אירוע מסורתי, ולכן המוזיקה צריכה להיות בהתאם, דהיינו מוזיקה מעדות המזרח מותאמת למוצאם של בני הזוג. אם אתם מתכננים אירוע גדול, לכו על די.ג'יי בעל נסיון באירועים מסוג זה, כדי שיוכל להמליץ לכם על שירים מוצלחים במיוחד, שמלהיבים את קהל. אם אתם חוגגים רק עם בני המשפחה, באינטרנט תוכלו למצוא שלל פלייליסטים לחינה, אותם תוכלו להשמיע מהמחשב או אפילו מהנייד. 
  3. אוכל: גם האוכל כמו המוזיקה בחינה, הינם מסורתיים, החל ממנות ראשונות, ועד לעוגיות מסורתיות לצד הקפה השחור. בררו עם מתחם האירוע שסגרתם, האם השף שלהם מתמחה בהכנת מאכלים מסורתיים של העדה שלכם. פילה סלמון היא מנה נהדרת לחתונה שלכם, אבל ממש לא המנה שהאורחים שלכם מצפים לראות בחינה. אך אם החתן או הכלה הם ממוצא אשכנזי, היינו ממליצים לכם בכל זאת ללכת על תפריט מעורב, כדי שהאורחים משני הצדדים יוכלו לבחור מנה לטעמם.
  4. צילום: אם אתם מתכננים אירוע גדול, אתם יכולים לסגור עם הצלם שבחרתם לחתונה גם את צילום טקס החינה. אך אם בחרתם לעשות אירוע קטן עם כמה עשרות משתתפים, אתם יכולים לסגור צילומי סטודיו למשפחה הגרעינית בלבד, ולחגוג את האירוע ללא הצורך לעשות פוזות למצלמה.
  5. תלבושות לחינה: אם כבר סגרתם את כל שאר מרכיבי האירוע, והגעתם לחלק של בחירת בגדי האירוע, אתם תופתעו לשמוע, שיש לא מעט מעצבות שמתמחות רק בבגדי חינה. החל שמלות גלביה פשוטות יחסית בגובה הברך, רקומות ללא אבנים וזהב, לכלות שמחוברות יותר לסגנון "רגוע" יותר, ועד לשמלות ערב משובצות אבנים ורקמה מוזהבת, שפשוט צועקות "עושר ויוקרה". 

כמו שאתם רואים, גם טקס החינה, מצריך הכנות ותכנון מוקדם. אם מצאתם ספק שאהבתם לחתונה שלכם, נסו להבין אם הוא יכול להתאים לכם גם לטקס החינה, כך תחסכו שעות רבות של חיפושים.