חינה והמהות של התלבושות

לטקס החינה יש מהות שמסמלת משהו והוא בעצם החגיגה של בני הזוג העתידים להתחתן, בנוסף זה מסמל מסורת של שנים רבים שנמשכת ותימשך גם בעתיד.

אבל יש עוד סמלים רבים בחינה, החל מהטקס עצמו ועד לפרטים הקטנים ביותר שתחשבו עליהם.

החלטתי הפעם לעבור איתכם על כמה דברים בעלי משמעות בכל שלב בחינה.

המשמעות שיש מאחורי התלבושות

אולי לא שמתם לב וחשבתם לעצמכם שתלבושות לחינה, זה רק התלבושות וזהו, אבל גם מאחורי זה יש משמעות.

אם תשימו לב בכל שלב באירוע בחינה החתן והכלה מחליפים תלבושות, בשלב הראשון שזהו שלב קבלת הפנים, נהוג להלביש את הזוג בבגדים לבנים, הלבן מסמל את השלווה הרוגע ואת שלום הבית שישרור ביניהם, בנוסף יש יותר כבוד לאורח שמקבלים אותו בלובש לבן ומאיר פנים.

בשלב שלאחר קבלת הפנים, הזוג מחליף את התלבושות לצבעים שמתקרבים יותר ויותר לצבעים המסורתיים והחגיגיים של החינה, לרוב אלו יהיו בגדים בצבעי טורקיז או תכלת, בשלב של טקס החינה עצמו נהוג להכניס את הזוג עם תלבושות לחינה בצבעים אדומים.
יש עדות ביניהן גם העדה המרוקאית שהצבע האדום מסמל שמירה מפני הרע, שמירה מפני מזיקים וגם אדום ארגמן מסמל שפע, לכן בזמן טקס החינה נהוג שהזוג ילבש צבעים שיגנו עליו.

המשמעות מאחורי השירים

היום רוב השירים הם בעיקר על פרידה של אישה מגבר, שירים של חגיגות, שירים מרגשים אבל כמעט ואין שירים שמברכים את הזוגות בחתונות.

לכן, כמעט בכל טקס חינה אליו נגיע אנחנו נשמע בדיוק את אותם שירים שמתנגנים כבר עשרות שנים, בשירים האלו עיקר הברכות הן לזוג וגם מילות השירים מזמניות את האורחים לחגיגה ומברכות אותם.

המשמעות מאחורי החלפת תכשיטים

בטקס החינה יש מנהג שהורי החתן נתונים מתנות לכלה, אולי זה נשמע קצת מנהג עתיק אבל בעבר היה נהוג לקנות את הנשים ברכוש ובכסף.

המנהג העתיק עדין נשמר רק לשם הסמליות שלו. (אני מאוד מקוו שלא קונים נשים בכסף גם היום, לפחות אני יודע שבישראל זה לא ככה).

בנוסף הורי הכלה מעניקים מתנה סמלית לחתן, בכדי לברך אותו ולתת לו מתנה משמחת.

המשמעות מאחורי מריחת חינה

האמת שלגבי מריחת החינה, כל אחד יאמר משהו אחר, וגם אחרי שנים לא הצלחתי למצוא את המשמעות הנכונה והמדויקת ביותר, אבל את מה שמצאתי ואני מכיר הבאתי לכם לכאן.

משמעות ראשונה : יש כאלו שאומרים שבשביל שתהיה לחתן ולכל סיבה להרים את היד, ולסמל את ה"חמסה" כלומר תנועה ששומרת עליהם מפני עין הרע, מורחים חינה ואז הם כאילו מציגים את החינה אבל בעצם מגינים מפני עין רעה.

משמעות שניה : סימן למזל טוב. יש כאלו שאומרים שהחינה שנשארת על היד זמן רב גם לאחר הטקס עצמו, בעצם מברכת את הזוג במזל טוב ושומרת עליהם עד לחתונה.

משמעות שלישית : הסימן העגול מסמל מטבע, בגלל הצורה של המרחי המסמלת מטבע אז גם יהיה שפע לזוג. (היום זה כבר ביטקוין, אבל המסורת נשמרת וזה מה שחשוב).